מנשה, "בניית קישורים" לאתרים מתחרים, כדי לגרום לגוגל להעניש אותם, היא אחת הסיבות מדוע הנהלת גוגל החליטה בזמנו לזנוח בהדרגה את שיטת הקישורים ולהחליפה בשיטה שבה ציוני הרלוונטיות נקבעים על פי מספר ועוצמת איתותי שביעות הרצון היחסית של אוכלוסיית מבקרי האתר. כנראה שהרבה יותר קל למערכת של גוגל להתעלם ממבקרים שאינם שייכים למדגם גדול של משתמשי גוגל "אמינים" מאשר לפתח פרוצדורה שתכריע האם קישור כלשהו הוא "טבעי" או "לא טבעי", משמע תצליח לנחש ברמת אמינות טובה מאד מה היתה הכוונה בליבו של מנהל האתר שהוציא את הקישור.
doctor, אם כי מנשה כתב ש"הרלוונטיות היא בעיני המתבונן", גם אני כתבתי שהרלוונטיות נמדדת על ידי השיטה החדשה של גוגל על פי שיעור שביעות רצון אוכלוסיית המבקרים בדף (ללא קשר אם הגיעו ממנוע חיפוש או מקישור מאתר אחר או מקריאת הכתובת על אחורי אוטובוס).
במילים אחרות, הרלוונטיות היא בעיני המתבונן, אבל אם יש מתבונן שלא מבקר באתר, או שלא משדר לגוגל את עשרות או מאות טיפוסי (!) איתותי שביעות או אי-שביעות הרצון היחסי מהביקור, כמו מרבית שאר המבקרים, מה שרלוונטי בעיניו לא נמדד ולא נחשב. מקדמי האתרים, בוני האתר וכותבי התוכן לא מתנהגים בתוך אתר שהם עובדים עליו כמו מי ששייך לשוק היעד, ולמרות זאת הם סבורים משום מה שהם יודעים מה יגרום למבקרים להמיר (אם כי קל לגלות מה ממיר יותר טוב משתי אופציות דומות גם אם שתיהן גרועות או שתיהן טובות, אבל איש לא משווה שתי אופציות שונות מאד) או איזו חווית שופינג יאהבו המבקרים.
סטינו בהחלט מהשאלה ה"טכנית" לכאורה של oded050, והסיבה היא שהוא סבור בטעות שהשאלה שלו היא שאלה טכנית, ושקידום אתרים הוא מקצוע טכני שאמור לספק לו תשובה אחת חד-משמעית. אבל מאחר וקידום אתרים איננו מקצוע טכני, אלא עיסוק בקבלת החלטות בתנאים של אי-ודאות רבה מאד (פעם דיברתי על אי-ודאות קיצונית), השאלה שלו היא שאלה שגויה (!) שמעוררת דיון ומחלוקת. אם זה כבר לא מעניין אותו הוא לא חייב להמשיך לקרוא, אבל מנשה ואמי מלמדים בדיונים כאלה האחד את השני נושאים שהם בחזית הקידמה של קידום אתרים, ואפשר שגם קוראים אחרים לומדים מזה משהו מועיל.
יחד עם זאת, התשובה שנתתי לשואל, עוד באותו היום הייתה תשובה ברורה וחד-משמעית, המתייחסת לשינויים העדכניים במדיניות הנהלת גוגל, ואינני מבין על מה אתה מבקר אותה: "יזיק. המבקרים שימצאו את אתר הסרטים בתוצאות החיפוש של גוגל, או שירצו להיכנס אליו מקישור או מ"מועדפים", ינחתו באתר העיצוב בפוטושופ ויאותתו לגוגל על אכזבה מהביקור."