אתה ודאי לא מתכוון לנקודות של ציון הרלוונטיות, נתון שאם גוגל היה טורח לחשוף עבודת מקדמי האתרים הייתה הרבה הרבה יותר קלה, אלא למיקומים בתוצאות החיפוש. בגלל שכל מה שנתון לנו הוא המיקומים אנחנו לא יכולים לדעת האם הפער בין תוצאת החיפוש שעליה אנחנו עובדים הוא במקרה נקודה אחת או במקרה מספר עצום של נקודות, ופעולות הקידום שעשינו רחוקות מאד מלהצליח לסגור אותו.
במילים אחרות, גוגל איננו חושף את ציוני הרלוונטיות (המשתנים בהתמדה כתוצאה מעבודת הקידום, או בשל ענישה על עבודת הקידום) ולכן לא ידוע לנו מהו הפער בנקודות בין כל שתי תוצאות חיפוש סמוכות, ולכן אנחנו לא יכולים לדעת כמה עבודת קידום יש להשקיע כדי לעלות, על חשבון המתחרים, מהמקום שבו תוצאת החיפוש שלנו מוצגת למקום 10 או למקום 1. אנחנו יכולים רק לשער שככל שמתקרבים לצמרת, פער הציונים בין תוצאות החיפוש גדל, בשל עבודת הקידום היותר מאומצת והיותר יעילה.
כל ההקדמה הזו היא תמצית השיעור הראשון בקידום אתרים, ולמרבה הצער איש מהמורים, מלבד אלה שלמדו אצלי, לא כולל את ההקדמה הזו בשיעור הראשון, ויש מקדמי אתרים ותיקים ומנוסים שטועים שוב ושוב (למשל בחישוב הצעות המחיר, או במתן תשובות במדור הזה). גם אם מה שכתבתי עד פה ידוע לך היטב, אני מרשה לעצמי לחזור על זה לתועלת שער קוראי המדור.
אם איבדת 40 מיקומים בתוך כמה ימים (אל תתעצל - חפש ידנית עבור כל אחד מביטויי המפתח החשובים) עשויות להיות לכך כמה סיבות:
א. נענשת על עבודת קידום שחורגת מ"הנחיות גוגל למנהלי אתרים", ואם זה מה שעשית אתה ודאי יודע זאת. עמיתנו בן אורן כתב פה מדריך ליציאה מעונש (
http://www.askpavel.co.il/blog/manual-google-penalty-recovery), אבל קח בחשבון שלא תמיד כדאי להמשיך להתעסק עם אתר שהוענש ובמקרים רבים עדיף להתחיל מחדש עם אתר חדש.
המשמעות של "ריקוד גוגל" היא שבכל חיפוש וחיפוש מקבלים באופן אקראי את תוצאות החיפוש ממרכזי נתונים שונים של גוגל, ואחד או יותר מהם פחות מעודכנים. בדרך כלל ההבדלים קטנים יחסית, ואם תוצאת החיפוש שלך "קופצת" רק באחד מהחיפושים 40 מיקומים אחורה, הייתי אומר שצפוי לך עונש מגוגל שטרם הופעל בכל מרכזי הנתונים של מנוע החיפוש.
ב. גוגל משנה בהדרגה את שיטת חישוב ציוני הרלוונטיות של תוצאות החיפוש, ולהערכתי הוא מפעיל את השינוי על התוצאות לביטויי חיפוש מסויימים בכל פעם (להערכתי קודם לביטויי החיפוש היותר פופולריים, כמו "משכנתאות"), ואז ניתן לראות תזוזה גדולה במיקומי כל תוצאות החיפוש לאותו ביטוי. כדי לאבחן אירוע כזה מקדמי האתרים המקצועיים והמנוסים אינם מנטרים רק את מקום תוצאת החיפוש שהם עובדים עליה, אלא את השינויים שמתרחשים במיקומי כמה עשרות או אפילו מאות מתוצאות החיפוש המתחרות (!), החל ממי שנמצא במקום 1 ועד הרבה אחרי המיקום של תוצאת החיפוש שהם עובדים עליה. עמיתנו הותיק ניר אדר פיתח תוכנה בשם "זפו" שעושה בין השאר בדיוק את זה, אבל למרבית הצער רק ל-50 התוצאות העליונות, ומי שירד מתחת ל-50 לא ידוע אם הוא נפל מיקום אחד או 100, או שאפילו הועף מהאינדקס.