מצאתי היום (7 ינואר 2016) שגוגל החליף באחד הימים האחרונים את דף ההנחיה לבעלי\מנהלי אתרים מה עליהם לבצע כדי שהאתרים שלהם יקודמו בתוצאות החיפוש של גוגל (על חשבון מתחרים ראויים בצמרת תוצאות החיפוש), שהיה בתוקף מ-27 מאי 2013 ( (
https://web.archive.org/web/20130926135542/https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw# ) בדף המבוא
https://support.google.com/webmasters/answer/6001102 .
עד ל-27 מאי 2013 תוכן ההנחיה היה "בנה אתר איכותי שאתרים איכותיים אחרים יקשרו אליו", ומאז לא קיימת יותר הנחיה ישירה (!) לבעלי\מנהלי אתרים שמתייחסת לקישורים כעל אמצעי לקידום (!) האתר בתוצאות החיפוש, אם כי איזכור לקיומם של קישורים קיים בדפים עוד יותר ישנים.
אחרי 27 מאי 2013 תוכן הדף היה (ההערות בסוגריים הן שלי):
"דירוג המיקומים של אתרים בתוצאות החיפוש נקבעים על בסיס מאות גורמים שמטרתם לתת למשתמש הסופי תוצאות חיפוש שימושיות ומדויקות. גורמים אלו מוסברים באופן מפורט בכתובת
http://www.google.com/competition/howgooglesearchworks.html.
באופן כללי, מנהלי אתרים יכולים לשפר את דירוג האתרים שלהם על ידי יצירת אתרים באיכות גבוהה שמשתמשים ירצו (!) להשתמש בהם ולשתף אותם (יותר ממה שהם רוצים להשתמש ולשתף בכל שאר תוצאות החיפוש המתחרות). למידע נוסף על שיפור חשיפת האתר בתוצאות החיפוש של Google, אנחנו ממליצים לבקר באקדמיה למנהלי אתרים, שם מפורטים העקרונות הבסיסיים לתחזוקה של אתר הידידותי עבור Google."
בדף
https://support.google.com/webmasters/answer/6001093… תמצאו את ההנחיות ליצירת תוכן בעל ערך, ובעיקר את הפיסקה:
תוכן האתר צריך להיות ייחודי, ספציפי ואיכותי ביותר. לא כדאי שהוא יהיה משוכפל או מופץ במספר גבוה של אתרים אחרים. זכור שאתה יוצר את תוכן האתר בעיקר כדי לספק למבקרים חוויית משתמש טובה, ולא כדי לקבל דירוג גבוה במנועי חיפוש."
הנוסח שהוחלף ("...בנה אתר איכותי שמשתמשי גוגל ירצו להשתמש בו ולשתף אותו") רמז על יכולת של האלגוריתמים של גוגל למדוד את "רצון משתמשי גוגל להשתמש באתר ולשתף אותו", משמע על חדירה לפרטיות שודאי לא היה נוח להנהלת חברת גוגל להכיר בפומבי בקיומה. בנוסח החדש הביטוי "חווית משתמש טובה" מחליף את ה"רצון להשתמש ולשתף". השאלה שעל מנהלי השיווק באינטרנט לשאול היא האם גוגל מודד אחרת את החוויה מהרצון - האם אתר שמציע לי את אותו המוצר שכולם מציעים, אבל ב-30% יותר זול, איננו מספק לי חווית משתמש עדיפה, למרות שתוכנו גרוע והשימושיות בו מסורבלת.
בדף
https://support.google.com/webmasters/answer/35769?utm_source=webmasteracademy&utm_medium=web&utm_campaign=webmasteracademy תמצאו את המשפט:
"חשוב על מה שהופך את האתר שלך לייחודי, בעל ערך או מעניין. גרום לאתר שלך להתבלט בין האתרים האחרים בתחום."
הפרשנות שלי להנחיות האיכות הללו היא "גרום לאתר שלך להפתיע (!) את שוק היעד שלו (אלא אם הם שונאי הפתעות מובהקים).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
...שימו לב שבסוף שנת 2017 הנהלת גוגל הסירה את דף ה"הנחיות למנהלי אתרים". ההסבר שהצעתי אז הוא שהנוסח שהוחלף ("...בנה אתר איכותי שמשתמשי גוגל ירצו (!) להשתמש בו ולשתף אותו") רמז על היכולת של האלגוריתמים מטיפוס למידת מכונה של גוגל למדוד לא רק את פעולות משתמשי גוגל אלא גם את רצונם! ("רצון משתמשי גוגל להשתמש באתר ולשתף אותו"). הסברתי אז את הסרת הדף בכך שמשתמעת ממנו חדירה עמוקה לפרטיות, שאם כי היא בהחלט קיימת, וודאי לא היה נוח למחלקה המשפטית של הנהלת חברת גוגל להכיר בפומבי בקיומה.