התשובה אף פעם לא תהיה מדוייקת אבל אתה יכול לעשות הערכה בסיסית באופן הבא:
1. תבדוק מהו נפח החיפושים החודשים על המילה Y באמצעות כלי מילות המפתח של גוגל:
https://adwords.google.com/KeywordTool. תוודא שאתה מסמן את השפה והשוק שאתה מטרגט וכמובן בוחר ב- exact (כלומר בדיוק הביטוי Y).
2. עכשיו מגיע החלק הטריקי. אתה צריך לעשות הערכה לגבי אחוז ה-CTR בעשרת התוצאות הראשונות. יש כל מני הערכות באינטרנט לגבי אחוז האנשים שמקליקים על התוצאה הראשונה, שנייה וכו'...תעשה פשוט ממוצע אחד על סמך שלושת טבלאות האחוזים הבאות (או שתחפש בגוגל טבלאות אחרות):
*
*
*
יש כלל אצבע אחד שלרוב מתקיים בכל הטבלאות – התוצאה במיקום 11 תקבל יותר הקלקות מהתוצאה במיקום 10.
3. עכשיו תכפיל את המספר שקיבלת בסעיף 1 באחוזים שמופיעים בסעיף 2.
4. המספרים שקיבלת הן הערכות מקסימאליות, כי אתה יוצא מנקודת הנחה שהגולש בוודאות יקליק עליך. תזכור שיש כמה דברים שיכולים להשפיע על ההחלטה האם להקליק, לדוגמא:
* מותג - האם אתה מותג מאד מוכר? אם כן, זה יכול להשפיע לטובה על הייחס
* הטייטל והדסקריפשן - אולי אתה מציע משהו מאד אטרקטיבי אז מן הסתם הייחס יהיה גבוה יותר (והאם מתחרים מציעים משהו אטרקטיבי אז יהיה נמוך יותר)
* מי מחפש - לא כל מי שמחפש את הביטוי בהכרח רוצה להגיע לאתר רלוונטי על הביטוי. אולי זה מקדמי אתרים שבודקים מיקומים, אולי תוכנות SEO שמריצות שאילתות וכו'...
לכן חשוב שתקצץ משמעותית את המספר שקיבלת בסעיף 3. לפחות בפי 4-8 פחות ממה שתקבל. ועדיין זו תהיה הערכה בלבד.
בוא ניקח לדוגמא על הביטוי "קידום אתרים":
1. יש על הביטוי הזה בממוצע 27,100 חיפושים מדויקים בגוגל ישראל כל חודש
2. ייחס ההקלקות (CTR) הממוצע על המיקום הראשון, על סמך שלושת הטבלאות הוא 36%
3. המקרה האידיאלי הוא לקבל 9,756 כניסות בחודש
4. בגלל שאני מדורג ראשון על הביטוי הזה אני יודע בוודאות כמה כניסות יש לי ממנו כל חודש. אז בוא ניקח לדוגמא את חודש מאי שבו היו לי 1,386 כניסות ממנו. כלומר זה פי 7 פחות.
ניקח מקרה אחר כדי לבדוק איך המספר משתנה, למשל חודש מרץ שגם בו הייתי מדורג ראשון. היו לי באותו חודש 1,809 כניסות. כלומר פי 5 פחות.
עשיתי את הבדיקה הזו על עוד 10 ביטויים נוספים שבהם הייתי מדורג בעשירייה הראשונה, על פני 5 חודשים שונים ותמיד קיבלתי סטייה שנעה בין 4-8. אבל כפי שאמרתי, זו רק הערכה וייתכן שיש מקרים שבהם המספרים יהיו שונים לחלוטין.