כל עוד מקדמי האתרים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, האמינו שמספר הקישורים הוא שקובע, היה כביכול הגיון להשיג יותר קישורים מהמתחרים. זה הוביל לחיפוש עבודת בניית קישורים בארצות שבהן השכר לשעת עבודה נמוך במיוחד ולהמצאות רובוטים ששותלים קישורים בסיטונות בבלוגים ובפורומים ברחבי העולם.
מאידך, ההבנה שיש קישורים ששווים יותר הובילה לנוהג של קניית קישורים בעלי PR גבוה, או ליצירה מלאכותית של "רלוונטיות" לקישור על ידי עטיפתו בטקסט של 300 מילים והצבתו באתרי "מאמרים" שאיש לא קורא. בשני המקרים מה שקובע את כמות הקישורים שמתווספת מדי חודש הוא התקציב החודשי של הלקוח, והלקוחות מתחרים ביניהם מי משלם פחות. ברור לכל שאם ביטוי החיפוש תחרותי, משמע, 300 מקדמי אתרים עובדים במרץ כדי להשחיל 300 אתרים לתוך 5 תוצאות החיפוש העליונות, 295 מהם ייכשלו בהכרח. מי שנכנסים מאוחר למשחק, והתקציב שלהם נמוך במיוחד, ייכשלו בודאות כי לעולם לא ישיגו את מספר הקישורים המצטבר של הותיקים. תמחור שאיננו מכוון לגבור על המתחרים בתוך חודשים ספורים הוא פשוט פיקציה.
גוגל מעניש עכשיו אתרים בשל קישורים מארבעת הטיפוסים שהזכרתי, וגם מטיפוסים שלא הזכרתי, ומעיף אותם מצמרת תוצאות החיפוש. אין יותר צורך בעבודת בניית קישורים, ואין יותר צורך במקדמי אתרים שזה כל מה שהם יודעים לעשות. מי שלא מאמין שיטרח ויקרא ביסודיות את "הנחיות גוגל למנהלי אתרים".