יואב, ערב טוב,
א. הראיון ההוא התקיים חודש לפני שגוגל הכריזו על "פינגווין", כאשר עדיין האמנתי שלא סביר שגוגל יאפשרו מצב שאפשר להגיע למקום הראשון בביטוי תחרותי עם 0 קישורים נכנסים. אבל "פינגווין", בצירוף רמזים רבים נוספים, שיכנעו אותי שלא מדובר בעלית מדרגה נוספת בשיטת הפעולה של מנוע החיפוש גוגל (העצמת המלחמה בספאם) אלא בשלב מעבר בתהליך של החלפת שיטת הפעולה של מנוע החיפוש גוגל - זניחת השיטה מבוססת הקישורים, בשל עצם היותם קישורים, והחלפתה בשיטה שמבוססת על מדידת שיעור שביעות הרצון של אוכלוסיות הגולשים.
ב. כל הפעילות שלי בפורומים בשנים האחרונות היא למעשה עבודת מחקר, ואתה מפרש אותה בטעות כבילוי זמן חברתי. מושא המחקר הוא השינויים במדיניות הנהלת גוגל בנוגע לעקרונות הפעולה של מנוע החיפוש שלהם, ומאחר והדיונים חסויים כל מה שנתון לי הוא רמזים, הצהרות, הודעות ופעולות גלויות, שמהם אני מנסה לזקק סימנים למדיניות עקבית, כמו בכתיבת הערכת מודיעין צבאי או מדיני, ולהגיש את הממצאים לביקורת העמיתים למקצוע, שיבקרו אותה כמו שמבקרים מאמר מדעי שמוצע לפרסום בעיתון יוקרתי.
ג. הפורומים המקצועיים ברשת האינטרנט מאפשרים לי לקבל ביקורת תוך כדי עריכת המחקר. מי שמסכים איתי לא מועיל לי - דווקא מי שמבקר את ההשערות שלי או מציג ממצאים סותרים מכריח אותי לשכתב את המחקר כדי למצוא נימוקים עוד יותר משכנעים, או כדי להודות בטעות ולתקן. הרי בתחום הזה ("פני גוגל לאן?") לא ניתן לעשות ניסוי מבוקר ואחר כך לשבת בשקט ולכתוב דו"ח על הממצאים.
ד. גם מדור השאלות והתשובות משמש אותי בעניין הזה, אם כי פה אני נדרש לספק תשובות קצרות וממצות ולא ליצור ויכוח. אבל המחקר שערכתי עד כה, תוך התמודדות בביקורת קשה, כאמור, שיכנע אותי שיש להתייחס ברצינות גמורה למה שגוגל כותבים כעת ב"הנחיות למנהלי האתרים" ביחס לערכם של קישורים מלאכותיים (בעתיד ואפשר שכבר בהווה, ובניגוד לעבר) וסיפקתי לשאלתך תשובה ממצה ב-23 מילים. אתה הוא זה שמתווכח עם גוגל, באמצעותי ובניגוד לרצוני.
ה. המודל של סביבת עבודה שמאופיינת באי-וודאות של כ-95% מתאר גם מקצועות אחרים. חשוב על חקר המוח בשנת 1913 בהשוואה לשנת 2013, ובשנת 2013 בהשוואה לשנת 2113. הבסיס התיאורטי שלו הוא Complex Systems Theory שהוא ענף של המתימטיקה השימושית. הנימוקים שהצגתי לפני שנים רבות מדוע אין מנוס מלהשתמש בו גם לתיאור הפרקטיקה של מקדם האתרים הם שמאז הופעתו של גוגל נחסם כל מידע ישיר אודות השינויים שחלים בציוני הרלוונטיות המשוקללים של תוצאות החיפוש, במיוחד אם לציון לא נקבע גבול עליון. זאת האקסיומה הבסיסית של המקצוע, ומי שאומר "לא בא לי להאמין לזה" פשוט מפנטז שהוא עוסק במקצוע אחר.
ו. על ניהול עבודת הקידום בתנאים אלה כתבתי רבות בעבר, אבל גם קצת פה (
http://www.actv-tec.co.il/viewtopic.php?f=1&t=4929).